Sentir-se analfabet

pancarta R

Celebrar el Dia Internacional de l'Alfabetització amb un joc d'escapada en viu ha estat divertit. I pensem que també ha estat eficaç perquè s'ha assolit l'objectiu de sensibilitzar sobre el problema de l'analfabetisme tot arribant a nous públics.

Els grups participants al "room escape" (que van ser majoritàriament familiars, adults amb mainada de 9 a 12 anys) eren rebuts per un personatge que els acollia a la ciutat secreta de Kripta, on es podrien refugiar durant un temps limitat -representava que fugien d'un greu terratrèmol; però els caldria usar la intel·ligència per resoldre els misteris d'aquesta ciutat de la qual desconeixien l'alfabet.

mercat R  bombers R

 policia R  ajuntament R

El joc, que es va dur a terme amb la col·laboració desinteressada de l'associació El Gremio, fou altíssimament valorat pels participants, 45 persones d'edats diverses (entre 10 i 50 anys la immensa majoria), la meitat dels quals no era el primer "escape room" que visitaven. De les seves valoracions i comentaris, que recollíem a la sortida, se'n desprèn un bon resultat: malgrat haver-s'ho pasat bé, més de la meitat dels adults que van visitar la ciutat de Kripta s'hi van sentir estrangers i dos terços del conjunt de participants al joc s'hi van sentir analfabets. Era el que es pretenia: que es posessin a la pell d'una persona analfabeta i estrangera.

Així, si bé alguns van manifestar que s'hi havien trobat bé, divertits, motivats..., també molts van viure el joc amb intriga o impaciència, s'hi van sentir nerviosos, atabalats, "aclaparat", "perdut", "estrany al principi", "més segur cap al final". Per altra banda, van reconèixer com a ajut principal la cooperació dels altres participants; també els van ser útils per resoldre els enigmes, l'orientació del guia i les seves pròpies capacitats de "pensar", "llegir" (si saps un alfabet pots traçar equivalències amb les noves grafies) o "aprendre".

D'aquesta experiència lúdica, els participans en van concloure que les persones analfabetes es deuen sentir excloses (això expressen 4 persones), perdudes (ho diuen 3), desorientades, desplaçades, estranyes, diferents, inferiors o fins i tot tristes. Així doncs esperem que si coneixeu algú que encara no sàpiga llegir, l'animeu a venir al Centre Municipal d'Educació per formar-se.

Des d'aquí seguirem oferint cursos i recursos per tal que tothom s'alfabetitzi i d'aquesta manera, com diu l'ONU, pugi llegir el passat i escriure el futur.

 

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar